Wednesday, May 9, 2007

On this day

I maj för fem år sedan hade jag precis gjort min sista dag som praktikant på Dagens Nyheter i Stockholm. Det enda som återstod för att jag skulle få kalla mig journalist var examensarbetet och sedan väntade ett sommarvik på DN.

Om någon då hade sagt till mig att jag fem år fram i tiden skulle komma att säga upp mig från mitt drömjobb för att flytta till Sydney så hade jag nog bara garvat.

Det är en ganska sjuk grej jag har gjort. Konsekvenserna av mitt beslut börjar att sjunka in nu. Det är bara två månader sedan jag lämnade Sverige men det hade lika gärna kunnat vara två veckor eller en hel livstid.

Jag gjorde rätt i att åka. Några alternativ fanns inte, men känslan av overklighet omgärdar mig ständigt.

Det är höst där jag är. För några dagar sedan lärde jag mig att inga av alla de träd som gulnar och tappar löven i Sydney tillhör den naturliga vegetationen. Popplarna och lönnträden importerades hit av de brittiska kolonisatörerna vars fruar hade hemlängtan. Att skapa en illusion av växlande årstider hjälpte dem att stå ut i det nya landet.

Jag står inte bara ut, jag omfamnar mitt nya land. Insuper det och gör det till mitt, tillåter det att krypa under min hud.

Gjorde jag inte det vore jag helt chanslös.

No comments: