Friday, May 18, 2007

A Walk Down Memory Lane

Jag minns det som igår när hon och jag (hon som i september kommer till andra sidan jorden med sin äldste son för att hälsa på mig) dyrt och heligt lovade varandra att vi aldrig skulle:

1. Dricka alkohol
2. Röka
3. Ligga med någon.

Vi var väl tretton år gamla då och det tog bara ett par månader innan helvetet brakade loss och vi båda drack lite för mycket. En av oss, oklart vem, hånglade med en kille som var alldeles för gammal. Jag minns hur jag kämpade mot kräkreflexen när jag drack den fjärde folkölen i skogen utanför discot på ungdomsgården. Jag skulle senare samma kväll somna i en soffa med huvudet lutat mot en en axel tillhörande en kille från grannbyn bara för att vakna av att min egen mamma (hennes moster) stod och ryckte i min arm. Hem kom vi på något sätt och där väntade pappa med mjölk och kanelbullar.

Worst day ever.

Min pappa förbjöd mig att sminka mig men hon fick såklart. Till min födelsedag hade hennes mamma (god bless her) köpt mig ett knallrosa h&m-rouge i en liten silverfärgad ask. Jag gömde det i min Salomonrygga tillsammans med mascaran jag smygköpt för månadspengen. Hon hade en saccosäck, en alldeles egen hund och en vit 14-tums tv i sitt rum . Vi gillade båda L'Oreal hårspray extra strong.

Vi har utvecklats åt olika håll, hon är tvåbarnsmamma och jag, som ni alla vet, är en 30+are utan kids med en förkärlek för rödvin. Hon föddes exakt två veckor efter mig och jag har känt henne nästan hela mitt liv. Hon är den syster jag aldrig fick och hon är den som jag skulle kunna, om jag ville, berätta precis allt för. Hon är en urkraft, en klippa man kan luta sig mot och en fantastisk mamma. Ofta saknas hon mig så att jag håller på att dö.

Och nu kommer de snart hit till mig på andra sidan jorden. OHMIGOD!

No comments: