Monday, June 4, 2007

Jag har varit i IKEA-himlen och där träffade jag Ingemar Stenmarks kusin

Att jobba som frilansjournalist innebär ibland ofrivilligt arbete på helger. Efter ett långt och svettigt pass i lördags belönade jag mig själv med en tripp till IKEA. Och det var inte möbler jag var ute efter.





När jag bad om extra lingonsylt och kokt potatis i stället för pommes frites till köttbullarna frågade IKEA-kocken om jag var svensk. Inför hur köttbullar ska serveras är vi tydligen alla lika, vi nordbor. Det var himmelskt gott. Efter denna brakmåltid rullade jag vidare till The Swedish Shop och köpte lakrits, gott och blandat, dillchips (only for you Sven) kalles kaviar, lingonbrödmix, grovbrödmix och dajm. Complete and utter bliss. På Rhodes tågstation träffade jag Ingemar Stenmarks kusin. Född och uppvuxen i Australien men mäkta stolt över sitt påstådda släktskap med slalomkungen. Som bevis fick jag se hans körkort, och han hette verkligen Stenmark. David Stenmark. Han var ganska tjock och jag gissar att han aldrig stått på ett par skidor.

No comments: