Thursday, June 14, 2007

Saker jag inte förstår eller kan styra över

Ser ni diagrammet ovan? Det visar den australiska dollarns värde gentemot den svenska kronan. I mars kostade en dollar 5,5 kronor. Nu kostar en dollar 5,9 kronor. Därför har jag ännu inte köpt någon bil. Om jag skulle föra över mina 40 000 kronor i bilpengar nu så förlorar jag över 2000 spänn jämfört med för en månad sedan.

Någon därute som är bra på ekonomi som kan förklara varför det blivit så här, och om det finns någon chans i den närmaste framtiden att kursen går ner igen?

All I want is some wheels. Nu funderar jag faktiskt på att köpa en Huyndai Getz i stället för en Toyota Echo. Den är ganska ful, men liten och har allt som jag behöver. Dessutom får jag en 2003 års modell för pengarna, och då är det fortfarande garanti på den!

2 comments:

C said...

enkelt tror jag att man kan säga att det finns för mycket svenska kronor på marknaden och då blir de billiga och därav blir australienska dollar dyra...ungefär så...fast du kanske ville ha en mer detaljerad förklaring?

CECILIA said...

Nej det räcker för en gammal humanist, tack Carl. Och nu håller vi tummarna för att det blir lite färre svenska kronor på marknaden.