Wednesday, June 13, 2007

Klipp dig och skaffa ett (dödstråkigt) jobb

- What's your biggest fear?
- Tell us a little bit about your most successful moment and how it made you feel?
- If you were given $100 000 right now what would you do?
- Describe yourself in three words.


De här frågorna är ett axplock av ett 20-tal liknande frågor som ställdes till mig igår. Inte på en uttagning till den alternativa Miss Universumtävlingen för 30+are som man kanske skulle kunna tro, utan på en anställningsintervju.

Jävla idiotfrågor. Fick kämpa hårt och länge mot Frk. Ironi som satt på min vänstra skuldra och ville ge svar av den här typen till the Managing Director of World Wide Company XX:

- Spiders, they really scare me cuz they're hairy and freaky.
- The moment I'm most proud of is when I was 16 and I was a candidate for the Lucia in the Swedish Luciatåg. I didn't win but I was so happy to be nominated.
- Oh wow, $100 000, I would get a boob job for sure, then a lipo and the rest I would spend in the Louis Vuitton store.
- Cute, sweet and friendly.


Men det gjorde jag ju inte. Såklart. Då hade jag ju sumpat chanserna till detta relativt välbetalda men förmodligen bedövande tråkiga jobb.

Det är först nu jag fattar på riktigt vilken enorm tur jag haft som kunnat jobba med något jag älskar. Något som fått mig att brinna och känna mig levande. Att jag under hela mitt yrkesliv haft ett jobb som jag 99 dagar av 100 sett fram emot att gå till, även om det ofta inneburit att väckarklockan ringt klockan 3 på morgonen. Ett kreativt och givande jobb där jag inte bara suttit av tid eller räknat dagarna till nästa ledighet, utan i stället jobbat helger och extratimmar bara för att det var så förbannat kul.

Jag förstår nu att mitt framtida yrkesliv kanske kommer att te sig lite annorlunda.

Dammit.

No comments: