Sunday, July 8, 2007

It's the end of the world as we know it


Snodde rubriken från Mats Strandberg. Men va fan, är man rubriktorsk så är man.

Den passade emellertid väldigt bra eftersom jag kollat på Live Earth på Foxtel hela kvällen och befinner mig en doomsdaymood som inte går av för hackor. Shit, måste sluta slösa jordens resurser. Jag är en sådan sjuk resursslösare. Slap slap slap.

Helgen har fortlöpt enligt följande:
Graduationmiddag igår kväll på Cafe Pacifico i Darlinghurst. Sangria och Margaritas i tillbringare, need I say more? Kanske var det även något mer i drinkblandningen eftersom jag hade jordens skummaste drömmar inatt. Jag som aldrig någonsin minns mina drömmar mindes i förmiddags allt med en skrämmande klarhet.

Dröm 1: Jag och A har hittat en helt fantastisk lägenhet. Högt i tak, två sovrum, stukatur, trägolv, you name it. En våt dröm helt enkelt. Tyvärr visar det sig att lägenheten ligger i Gävle (där jag bodde innan vi flyttade till Stockholm). Men Andy, hjärtat mitt, tittar på mig och säger: I can't believe that Nikki (hans syrra som varit och hälsat på mig i Djävle) thinks this is like Goulburn (en riktig håla mellan Sydney och Canberra), all you need is a ladder!" Och så klättrar han upp på en stege som finns i lägenheten och visar mig leende den fantastiska utsikten över Gävle. Slut på dröm.

Dröm 2: Vi har hand om ett antal exotiska djur. Ett av dessa djur är en noshörning. Vi kör den i en typ av transportvagn och den är jättesnäll mot alla utom mig. Vi har med oss min kusins pojkar Lukas och Filip och de älskar den där noshörningen. De får rida på honom och tvätta honom och gosa med honom. Men så fort han ser mig visar han tänderna och gör ett hissande ljud, inte helt olikt en orm. Plötsligt så bajsar noshörningen rakt i Filips ansikte. Filip börjar såklart att grina, han är ju inte ens fyra år. Resten av min familj dyker plötsligt upp i en intilliggande husvagn som är grymt stökig och äcklig. Slut på dröm.

Dröm 3: Denna dröm knyter an till dröm nummer två på så sätt att jag får skjuts i en bil av en familjemedlem efter noshörningsdebaclet. Helt plötsligt säger jag till honom (familjemedlemmen) att jag är med barn, och att jag är på väg på en kontroll. Och det är först när jag säger det som jag själv inser det. Han släpper av mig och jag går på kontrollen. Och när jag ligger där med benen i vädret (as you do) så upptäcker jag att rummet inte är något rum utan en öppen gata. På andra sidan denna gata ligger en skolgård. Jag frågar häpet, och ganska olustigt, varför vi är utomhus och sköterskan förklarar att kliniken är under ombyggnation. Så där ligger jag med benen i vädret och helt plötsligt blir det grön gubbe och en massa människor går över gatan, och således förbi mig där jag ligger helt naken på underkroppen. Det är då som en annan sköterska hoppar upp på en liten herrcykel och börjar cirkulera i gatukorsningen och skriker och viftar med armarna. Jag frågar vad hon håller på med och får svaret att hon avleder uppmärksamheten från mig, eftersom jag är i en så utsatt position. Slut på dröm.

Sådär. Nu har ni nåt att bita i alla drömtydare därute. Over and out från Sydney. Och ps: No, I'm not pregnant och har inte tänkt att bli det den närmaste tiden.

No comments: