Friday, January 11, 2008

Alla måste läsa

Belinda som äntligen har börjat blogga. Direkt in på favvolistan här till höger.

Belinda har en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Delvis för att hon var en de grymma tjejerna bakom Fittstim, men framförallt för att hon för nästan 6 år sedan gav mig en praktikplats på den då nylanserade sajten sourze.se. På darrande journaliststudentben, med svettiga handflator och ett hjärta som bokstavligen talat höll på att hoppa ur bröstkorgen steg jag in på sourzeredaktionen på Götgatan en jämngrå aprildag. Ett annat liv, en annan plats och en annan Cecilia, men jag minns de där veckorna så oerhört tydligt. Belinda i sina coola kläder, lika gammal som jag men med så oerhört mycket mer yrkeskunnade och självförtroende. Hon försökte sluta röka och knaprade nikotintuggummi mellan rökpauserna nere på gården, och när det var dags för korreläsning av den första pocketsamlingen av texterna på sajten fick jag (fatta, JAG) korreläsa. Och jag fick vara med på tack till-listan i bokens förord.

Praktiken var kort och jag tvivlar på att jag gjorde något bestående intryck på Belinda. Men Belinda gjorde ett stort intryck på mig och det är skittråkigt att jag bor på andra sidan jorden nu när hon äntligen fått ett eget tv-program.

No comments: