Thursday, April 3, 2008

Höst

Sydney börjar bli kallt. Tekniskt sett så är hösten här, men mars och april är alltid varma och soliga månader med bättre väder än svensk sommar när den är som bäst. Vädret har varit minst sagt knasigt i år, det blev liksom aldrig någon riktig sydneysommar med 30+ och tropiska nätter. Alla pratar om väder och skyller på klimatförändringarna, många äldre aussies säger att de inte kan minnas att de någonsin varit med om en så blöt och kall sommar.

(Och jag vet att ni därhemma som läser detta sitter och fnyser och gnäller och tänker att jag minsann inte har något att klaga över, men allt är relativt. Detta är min verklighet och då FÅR man faktisk gnälla på att medeltemperaturen i februari var den kallaste på 60 år dvs 23 grader)

För min del spelar vädret inte så stor roll just nu. Det blir fler somrar, fler dagar på stranden och fler helger på båten vid Castle Rock. I år behöver jag i alla fall inte oroa mig för hudcancer.

Nu ska jag laga tigerräkor med vitlök, chili och ingefära.

No comments: