Wednesday, July 9, 2008

När döden kommer nära

A:s kompis Brads mamma dog i söndags. Brad som flyttade till Perth förra året för att ordna upp sitt liv, han slutade dricka, skaffade ett jobb och började komma på fötter. Han kom tillbaka hem till Sydney för en dryg vecka sedan, cancern som hans mamma övervann för tio år sedan hade kommit tillbaka och bildat metastaser i hela kroppen.

I Perth delar han hus med två andra sydneykillar, alla från det gamla gänget i området där A och de andra växte upp. En av dem, Mike, tog livet av sig tidigt i tisdags morse. Han gick upp mitt i natten utan att väcka sin flickvän som låg och sov bredvid honom, satte sig i sin 15 år gamla Honda Prelude och körde i mycket hög hastighet rakt in i ett träd i parken precis vid Cottesloe Beach.

Den första på olycksscenen var flickvännen. Hon vaknade av ljudet från kraschen. Huset ligger bara 200 meter därifrån.

På bara några få dagar har livet förändrats så oerhört för människor i min närhet. Det är bortom mitt förstånd hur man tar sig igenom något så traumatiskt som att ens mamma eller älskade dör ifrån en.

Jag tar tillbaka vad jag skrev igår, att lycka kan köpas för pengar. Lycka är att veta att de man älskar är friska och mår bra. Oavsett var de är i världen.

No comments: