Tuesday, October 7, 2008

Q&A

Då och då trillar det in mail och kommentarer på min blogg från svenskar som är intresserade av Australien. Utan att verka tvär eller på något sätt avvisande så måste jag ändå få påpeka att detta INTE är någon reseblogg. Jag har knappt tid att maila mina egna vänner, än mindre att avsätta tid till att ge råd åt okända personer. Men, eftersom jag är sjuk, uttråkad och sysslolös i dag så lägger jag ut några frågor och svar.

Hej Cecilia!Hittade din blogg på bloggportalen och tänkte att jag skulle skicka iväg lite frågor till dig då jag har funderingar på att göra den resa du har gjort. Oj, jag kanske ska presentera mig lite... Blir lite stalker-varning om jag bara skriver ett lustigt mail helt utan vidare... Jag heter David, nyss fyllda 30 år, har för tillfället mitt liv i Linköping, ditt gamla hemland där jag just nu läser min sista termin på psykologprogrammet. Jag har länge funderat på Australien efter att min bästa vän åkte dit för att plugga och jobba i Melbourne. Hon är nu hemma i kylan igen, men hon pratar och längtar konstant tillbaka. Jag tycker nu att det är min tur att se om landet där nere kanske skulle kunna vara något för mig. Min vän har sedan hon kommit hem konstant tjatat på mig att jag måste till melbourne eftersom det är "min stad". Hon tycker nu att jag ska slutföra min utbildning, skaffa mig en legetimation, och sen pröva att jobba i Australien i ett par år. Och, ja, varför inte? Jag är trött på Sverige och vill se nåt nytt. För ett så stort projekt behöver man ju förbereda sig en del, och det är just det jag försöker göra nu. Jag har försökt förstå vad det är jag behöver göra för att kunna ta mig ner och jobba som psykolog i Australien. Så, min fråga till dig är helt enkelt, hur bar du dig åt när du flyttade ner? Några tips på nummer att ringa, hemsidor att surfa in på, eller platser att besöka där jag kan få mer information? Jag vet att det kanske är svårt för dig att svara på frågor rörande just psykologyrket, men mitt första steg är att få en generell bild av hur processen går till så att processen går så smidigt som möjligt. Jag planerar att resa någon gång under våren 2010 då jag (förhoppningsvis) är legitimerad och klar. Hoppas vi hörs! Allt gott!
David

Svar: Hej David. Vad kul att du vill åka till Australien, du kommer inte att ångra dig. Men skit i Melbourne och satsa på Sydney. Melbourne är fantastiskt att åka till för en weekend eller två om man längtar efter lite europeisk feel, men i övrigt så är Sydney 1000 gånger bättre. Ingen aning om hur man som svensk psykolog kan få jobb härnere, jag är journalist som sagt. Föreslår att du använder dig av en grym sökmotor som heter Google, http://www.google.com.au/ för att hitta svaren på dina frågor. Ännu enklare är att du åker hit på semester, träffar en australiensisk tjej som du blir ihop med och söker ett De Factovisum. Det var så jag gjorde, fast jag träffade min kille i Thailand. På Department of Immigration http://www.immi.gov.au/ kan du läsa om dina andra chanser att få ett visum, har du tur finns psykolog med på listan över yrken där det råder arbetskraftsbrist. Lycka till David, ta gärna med dig lite saltlakrits till mig om du kommer hit.

Hej! Sökte lite på bloggportalen och hittade hit :) Åker till aussie i november för att bo o jobba där upp till ett år. Ska tillbringa jul o nyår i sydney. Hur jobbar du som journalist? Frilansar eller på någon redaktion? Mvh Lovisa

Svar: Hej Lovisa! Vad kul att du kommer hit. Australien är världens bästa land. Om du vill jobba som journalist medan du är här så föreslår jag att du pratar med eventuella kontakter på svenska redaktioner där du har jobbat eller jobbar för tillfället och försöker sälja in ideer på knäck som du kan leverera under tiden du är här. Om du kommer hit på ett Working Holiday så måste jag tyvärr göra dig besviken och säga att det kommer att vara praktiskt taget omöjligt att jobba som journalist för australiensiska medier. Lycka till!

Hej, Jag sokte efter losgodis i Australien pa goggle och hamna pa din blog pa natt satt. Jag bor ochsa i Australien (Perth) jag undrar, hur ar det att du har a,a & o (alltsa prickar over dina a,a & o)? Maste man a en svenks tangentbord,eller kan jag gora det pa vanlig laptop? Tack pa forhand, Jenny

Svar: Hej Jenny! Jag har ett gammalt härke till laptop som jag köpte hemma i Sverige för två år sedan, därför har jag å, ä och ö. Förhoppningsvis kommer jag att ha råd att byta ut den när jag åker hem i jul. Det finns sätt att ställa in ditt tangentbord så att du kan få å, ä och ö via snabbkommandon, jag föreslår att du googlar det eller går och snackar med personalen på en datorbutik. Hoppas att det ordnar sig, ett liv utan å, ä och ö är ett liv inte värt att leva.

1 comment:

Space babe said...

Hahaha, du borde starta en riktig frågespalt!