Friday, November 27, 2009

Bonustimmar, jullängt och morgonsnaps

Vi reser tillbaka i tiden när vi flyger till Cook Islands. Lämnar Sydney på söndag morgon och anländer lördag kväll. Vad jag ska ta mig till med alla dessa bonustimmar är hittills oklart, men mycket tyder på ett sömnmaraton av sällan skådat slag. Väderleksrapporten visar storm och regn, jag packar böcker och laddar upp min iPhone med nya True Bloodavsnitt. Det är fortfarande overkligt att vi ska åka. Att vi ska få vara helt lediga tillsammans i nio dagar. Helt lediga utan att kunna stressa över de där dörrhandtagen som inte blivit monterade än och listerna som måste strykas en sista gång. Jag tror, och hoppas, att denna resa ska ge oss den energi vi behöver för att avsluta det sista på huset när vi kommer hem.

Julen närmar sig och aldrig saknar jag Sverige så mycket som nu. Julskyltning i snöslask, känslan av en sprillans ny vinterjacka som blir för varm när man går omkring för länge inne på H&M när man egentligen borde köpa julklappar åt andra än sig själv, tjocksockar framför brasan, illröda kinder efter en långpromenad i isande kyla, julbord med jobbet och äta sig proppmätt på löjrom och gräddfil och den obeskrivligt sällsamma stillheten av att vakna upp en julaftonsmorgon hos mamma och pappa till ett dukat frukostbord med nygjord julskinka och snaps.

Ja det är sant, vi dricker snaps till julfrukosten i min familj. Fast bara en halv.

Julen i Australien är ingen jul i min bok. Det är en slags högtid där man får ledigt från jobbet, går till stranden, åker båt, smäller smällkarameller och tar på sig en lustig kungakrona som gömmer sig däri och äter räkor och sallad eftersom det är för varmt för riktig julmat. Och det är ju inte heller fy skam, men att kalla det jul är att häda.

Nästa år, då ni, då ska den här bruden komma hem tilll Sverige och frossa i allt vad julen heter. Frossa!




1 comment:

Anonymous said...

maste kolla:)