Wednesday, January 20, 2010

Kontroversiellt värre

Det hela började på Twitter när @kaospatrullen lade ut en bild från Sofi Fahrmans blogg på Sofi och Kate Bosworth. Kaospatrullen menade att även sugrörssofi såg rund ut i jämförelse med stickan Bosworth. Jag svarade och menade att jag tyckte att Kate var snyggare än Sofi, och erkände samtidigt att jag var mycket väl medveten att åsikten var icke-pk. Diskussionen fortsatte, och jag förklarade att det handlar om min personliga preferens, jag gillar alltså smala och seniga människokroppar mer än runda. Både män och kvinnor. Och jag lever själv på intet sätt upp till mina egna ideal. Jag kan inte förklara varför jag har denna preferens, kanske var jag en homosexuell modeskapare i ett tidigare liv, kanske är det bara så. Oförklarligt. Ungefär som att jag inte kan förklara varför jag föredrar äpplen framför päron och blått framför rosa.

I vilket fall som helst så konstaterar Kaospatrullen att man faktiskt inte FÅR tycka att smalt är finare än runt. Det är absolut förbjudet. Jag nämnde i en påföljande tweet att jag tyckte att Vickan var snyggare som anorektiker (men på 140 tecken är det naturligtvis svårt att förtydliga att jag inte på något sätt förespråkar anorexia och sjuka ideal, men att det fanns en tid innan det var officiellt att hon var sjuk när Vickan var jättesmal och jättesnygg). Kaospatrullen påpekade att Ebba von Sydow inte heller fick tycka att endast smalisar som Elin Kling kunde komma undan med att klä sig i tights och korta tröjor. Man FÅR alltså inte tycka detta, det verkar vara absolut förbjudet i detta nådens år 2010. Samtidigt som att det är helt ok att tycka att big is beautiful, att uppmana människor att älska sina kurvor och så vidare i all oändlighet när det egentligen (också) handlar om att uppmuntra ett osunt ideal. Varför är det så? Så många frågor, så få svar.

Joråsåatt. Om man skulle gå och baka lite semlor kanske?

2 comments:

Amanda said...

Hmm.
Intressant hörru.
Ja visst är det typ lika ätstört och psykiskt defekt att överäta som att underäta.

Och absolut, det finns en typ av alldagligt utseende som bara får upp sin snygghetskvot till ordentliga höjder först när ägaren svälter (ie kronprinsessan).

Kaospatrullen said...

Men här är hon rätt snygg, prinsessan: http://www.gustavsbergsporslinsfabrik.se/imglib/victoria_daniel_wedding_couple.jpg

Jag tror att det är hakan!