Thursday, September 27, 2007

Uppvaknande


Ni vet hur det är när man är medveten om något men av tusen anledningar inte riktigt orkar bry sig utan lägger problemet i the too hard basket.

Så har jag varit med miljön. Växthuseffekten och människans åverkan på planeten vi bor på är saker som jag intellektuellt självklart förstått men helt enkelt varit för lat för att EGENTLIGEN tänka på det i någon större utsträckning. Fram tills för ett par timmar sedan.

Kom just hem från en screening av 11th Hour (courtesy of Erin som jobbar på Village Roadshow, thank you darling!) och nu sitter jag här i ett mörkt hus med dataskärmen som enda belysning och har ont i magen.

Shit people vi måste skärpa oss NU! Alla måste skärpa sig, det här går inte. Om det är någon lärare som läser den här bloggen snälla visa 11th Hour för era elever. Och om alla gör något litet för att skona miljön varje dag så är det bättre än ingenting. Återvinn påsarna när du åker och handlar eller skaffa tygpåsar, se till att alla lampor hemma hos dig är energisparande och släck ljuset när du går ut ur ett rum. Är du skofetischist eller som jag en manisk klädköpare ge bort det du slutat använda till Röda Korset eller vad som helst, bara det blir använt igen för då minskar behovet av nyproducerade varor.

Fatta att det bor DUBBELT så många människor på jorden nu jämfört med när John F Kennedy svor presidenteden 1961.

Jag ska sluta predika men snälla ni se filmen. Bara gör det. Och skärp er. Det ska jag göra.

No comments: