Monday, February 4, 2008

Frukosten är dagens värsta mål

Jag gillar inte frukost. Pallar inte att trycka i mig en massa mat tidigt på morgonen när jag är trött. Min hushållskunskaplärarinnas ord ringer ofta i öronen när jag småspringer till bussen på fastande mage: "Frukosten är dagens viktigaste mål" hör jag henne mässa med en klimakteriesprucken, något gäll, röst.

Jag gillar dock själva idén med frukost. Ett vackert dukat bord med rågfrallor, knäckebröd, ost, skinka, salami, yoghurt, müsli, apelsinjuice, kaffe och så lite frukt på det. Kanske ett ägg och några baconskivor också. Det låter så bra, men blir alltid så fel.

Jag får oftast en släng av panik när jag bor på hotell och har all denna mat framför mig som jag egentligen tycker är god, men som jag vet att jag endast kommer att få i mig en halv fralla, lite juice och kaffe av.

Vad äter du till frukost och hur rankar du frukosten bland dagens mål? Godast och viktigast? Äckligast och oviktigast?

5 comments:

Anonymous said...

Well du vet ju redan att jag är en frukortmänniska.Jag kan inte fungera utan frulle!

Jag äter fil med rostade nötter och russin, grovt bröd med keso och avokado. MUMS!

Kram

jennybd said...

Å, jag är med värsta frukostmänniskan! Helst vill jag ha fil, med frön o flingor o frukt i. Macka med skinka eller keso. Te OCH kaffe. Mmmm ;-)

Space babe said...

Kinesisk frukost, alla gånger! Antingen en ångande varm nudelsoppa, inte flottig, utan len och värmande näringsrik på en umamig hemkokt buljong med många gröna bladgrönsaker, kanske några bitar tunnskuren fläsk eller kinesisk lufttorkad skinka som fått koka med en stund i soppan.

Eller DIM SUM! Mmmm, gröt med salt kött och tusenåriga ägg, dumplings, cheong fun med jätteräkor (om man nu bortser fr hotet mot mangroveträsken en stund).

Eller vit risgröt (med kanske lite gröna mungbönor i för näringens skull) och små ångkokta bröd med köttoch grönsaksfyllning doppade i kinesisk vinäger. Kanske nåt salt ankägg till. Eller ett friterat bröd. Smaskens!

Men svensk frukost ger jag inget för, bara massa kalla saker, urk. Det ska va varmt. Till nöds kan jag stå ut med bacon och ägg och bönor, samt fiskgratäng eller andra uppvärmda matrester. Snabbnudlar funkar nån gång.

Anonymous said...

ok, kan bli lite dyrt i längden, men gå bara ner till Blue Stone cafe på O´connell str. Absolut på min tio i topp lista för frukost... tänk om cafeerna i Sthlm vore lika bra på frukost - då vore jag pank.
www.bluestone.com.au

Andreas & Jennie said...

hej vännen!
Frukosten är helt klart dagens viktigaste mål för mig.
För tillfället får dock mina behov stå tillbaka för en mattrilskande 1-åring som både behöver underhållas och matas samtidigt. Får jag i mig en halv macka och ett halvt glas med dreggeljos (ja Eskil måste få smaka annars vägrar han äta sin gröt och han har inte lärt sig att tugga ut munnen innan han drick än).
Men jag hör till den typen som gärna går upp en timme tidigare på hotell bara för att njuta lääänge av frukosten.
Puss på dig!