Thursday, February 12, 2009

Soffjournalistik?

De svenska medierna vaknade ganska sent. Först på måndag eftermiddag min tid började mobilen ringa och mailen ramla in. De flesta ville göra intervjuer med mig, telefonintervjuer där jag som journalist boende i Australien skulle ge min syn på bränderna.

Jag sade konsekvent nej till alla, trots protester och påtryckningar.

Jag bor i Sydney. Det är 100 mil till Melbourne och området där bränderna fortfarande härjar. Jag har aldrig varit i det området. Jag har aldrig ens upplevt en skogsbrand här i Australien. Det skulle kännas förmätet av mig att sitta här i Sydney utan att ens ha känt lukten, sett röken eller upplevt värmen från lågorna och uttala mig om katastrofen bara för att jag råkar bo i Australien.

Att sitta hemma i min IKEA-soffa i Balgowlah och berätta för svenskarna vad jag sett på tv och läst i tidningarna är inte god journalistik i min bok i alla fall.

Vad tycker ni?

(Om någon skulle få för sig att skicka ner mig till Victoria så är det självklart en helt annan femma. Skulle dra ikväll.)

No comments: