Tuesday, February 15, 2011

Konsumtionslista

Eftersom man inte blir rik på en journalistlön, snarare tvärtom, så har jag gett mig själv totalt köpstopp till den 30 juni. Köpstoppet innebär att jag inte får handla en enda grej till mig själv, förutom möjligen mascara när/om den tar slut. Ytterligare en orsak till detta påfund är att jag, trot' eller ej, faktiskt blev lite äcklad över mig själv efter min shopping spree när vi var hemma i Sverige.

Men en konsumtionslista (hittad hos Tuffast av alla) kan jag ju göra ändå. Ungefär som att kolla på Nigella när man bantar.

SKOR: Nu i sommar kör jag ofta träskosandaler från Funkis, och Birkenstock. Är egentligen ingen skotjej, men håller på att längta ihjäl mig tills jag får använda mina Acne Track Shoes (aka bästa julklappen ever) när det blir lite svalare här. Annars älskar jag skinnstövlar och favoriterna är ett par bruna som A tvingade mig att köpa i Italien för 4 år sedan som är snyggare nu än när jag köpte dem.
SNEAKERS: Svarta Chuck Taylor All Stars.
JEANS: Är besatt av jeans och särskilt besatt är jag av Acnejeans. Har alltid kört på Hex men nu senast i Sverige blev det ett par svarta Kex. Har också några Nudie High 
Kai i garderoben.
T-SHIRT: Har letat efter den perfekta basictishan i flera års tid, ni vet en sån som inte sitter tight men ej heller för löst, har perfekt halsringning och armlängd/vidd samt grymt bra kvalitet. Förra året hittade jag den, på Sportsgirl på rea och gjorde då det enda rätta: Köpte 6 stycken, två gråmelerade, två vita och två svarta.
UNDERKLÄDER: Enkla, mjuka bomullsgrejer, Oftast från H&M. Jag är definitivt ingen Victoria’s Secret-tjej.
VÄSKA: Avgudar som bekant Marc Jacobs och har några M by MJ-väskor som jag dyrkar högt och tar bättre hand om än växterna i min trädgård. För mig är en snygg handväska en grym investering.
PLÅNBOK: En i skinn från Jimmy Choo for H&M. För närvarande ekande tom sånär som på några gamla kvitton och ett busskort, något jag lär få vänja mig vid.
SOLGLASÖGON: Är besatt av solbrillor, pga extrem ljuskänslighet. Just nu använder jag mest ett par Wayfarerkopior från Anon eftersom A jobbar för dem och gratis är gott.
KLOCKA: Slutade använda klocka för flera år sedan. Behövs inte när man alltid har mobilen inom en meters räckhåll.
SMYCKEN: Förlovningsring i vitt guld med en liten diamant som satt i Andys farmors vigselring, matchande vigselring fast utan bling, ett silverhalsband från Tiffany’s samt 5 olika enkla accessoarhalsband (heter det så?) som jag varierar mellan. Har inget intresse av dyra smycken och diamanter, tycker att det är slöseri av pengar.
TV: En 46 tums Sony Bravia
MOBILTELEFON: iPhone 4
DATOR: Macbook
LOTION: Sanningen är att jag ofta är för stressad/lat för att smörja in kroppen. Men när jag gör det använder jag gärna body butter från Niyama, min kompis Rachels eget märke. Ansiktet är jag mer noggrann med, alltid Dermalogica Special Cleansing Gel och deras fuktkräm med inbyggt solskydd.
DEODORANT: Ingen (!)
TANDKRÄM: Colgate Total
SCHAMPO/BALSAM: Är ständigt på jakt efter det perfekta schampot och balsamet som helt magiskt ska förvandla mitt hår och göra det tjockt och oflygigt men hittills utan framgång. Kör oftast Redken men är redo att testa det mesta.
TVÅL: Jag älskar Savon de Marseilles men det är sjukt svårt att få tag på i Australien. Samt dyr.
PARFYM: Clean Fresh Laundry och Marc Jacobs Cucumber.
MINERALVATTEN: Kranvatten.
VIN: Älskar bubbel, billigt som dyrt.
DRINK: Mojito och Laphroaig, fast inte tillsammans.
BRÖD: Älskar bröd men äter det inte så ofta pga att min kropp blir puffig och svullen. Men NÄR jag gör det så tar jag i rejält, gärna med fransk baguette från Ganache Patisserie, Sydneys bästa bageri, och ett generöst lager extrasaltat danskt Lurpaksmör. På Ganache finns också brioche sucrées som är to die for.
MAT: Allt med räkor i, helst dumplings. Älskar grönsaker i alla former, och kött utan fett, ben och senor (dvs dyrt kött). Asiatiskt överhuvudtaget står högt på min lista, och är även mycket svag för risotto med sinnessjuka mängder parmesan.
GLASS: Äter väldigt sällan glass, men när jag gör det så blir det antingen Burnt Fig, Caramel and Honeycomb från Maggie Beer eller pistaschglass.
GODIS: Jaaaaaaaaaa. Tyvärr inte så mycket som jag skulle vilja pga att det inte finns svenskt smågodis att tillgå i Australien.
SÄNG: En Queen size (160cm) som är galet obekväm, vaknar mörbultad varje morgon. En ny säng står högt på önskelistan.
LAKAN: Är en self confessed påslakansfetischist som byter lakan minst en gång i veckan. Men trots att vi har hur många fina set som helst, bland annat ett från Orla Kiely som är dösnyggt, så återkommer jag alltid till helvitt. Så himla fint och skönt.
FRISÖRSALONG: Är lite lost just nu eftersom min fina kompis och tillika frisör Sara flyttade hem till Sverige förra året (hon jobbar på .dom på Krukmakargatan i Sthlm om någon behöver en grym frisör), men Boel har tipsat om en svensk tjej som jobbar på en salong i CBD så jag ska testa henne nästa gång. Det krävs en svensk frissa för att det överhuvudtaget ska gå att göra något av mitt skandinaviska fjun.
DAGSTIDNING: Är ju en self-confessed nyhetsjunkie så det går inte att säga en enda. Svaret blir: Så många jag hinner, fast på nätet. Har inte läst en papperstidning på väldigt länge tyvärr. Sorgen i att förstå att papperstidningen kommer att försvinna under min livstid är enorm.
MAGASIN: Läser inga magasin eller tidningar. För dyrt och dåligt för miljön.

(Kan någon förresten berätta hur jag får bort strecket under länkarna. Så himla fult.)

3 comments:

Boel said...

bassike har fina t-shirts med bra kvalitet men dem ar dyra sa jag forsoker haffa dem nar dem ar pa rea (finns i Paddo). Annars kor jag ocksa pa Sportsgirl, dem duger bra!

Hoppas du blir nojd med Sanna (frissan), hon ar visst trainee dar fast hon ar fullt utbildad (?), hon tipsade om en Kerastase proteinbehandling som visst ska gora underverk... kan vara vart o testa!

Tack for lanken!

CECILIA said...

Har några Bassike också, gillar dem men du har rätt i att de är dyra. Och jag tycker inte att kvallan är den allra bästa heller faktiskt.

Ska boka in hos Sanna asap!

Josefine said...

Åh gud. Gurkparfymen låter fantastisk. Den måste jag åka och sniffa på nån dag.