Friday, December 7, 2012

Full circle


Full circle, originally uploaded by ALIFEINOZ.

Detta må se ut som ett helt vanligt vitt kuvert, men dess innehåll är allt annat än ordinärt.

Tänk dig att du lämnar allt som du jobbat stenhårt för sedan du tog din universitetsexamen: ett fast jobb på en arbetsplats som du älskar.

Lägg därtill familj, vänner och allt annat som hör ett liv och en vardag till.

Du gör allt detta fast du vet att det kommer att bli tufft, men eftersom du är en född optimist så inser du inte exakt hur tufft det faktiskt kommer att bli.

Du landar på andra sidan jorden, helt utan kontaktnät, utan sammanhang, och du sliter som ett djur för att få ett jobb överhuvudtaget och inser snabbt att ett journalistjobb inte ens är att tänka på.

Men du ger inte upp hoppet. För det ligger inte i din natur.

Spola sedan fram bandet 4 år och 8 månader och cirkeln är sluten, du får ett fast jobb som journalist på ett av Australiens två public servicebolag samma år som tio procent av journalistkåren i Australien blivit uppsagda.

Och du har nog aldrig varit så stolt över något du tidigare åstadkommit, bortsett från barnet och äktenskapet såklart.

18 comments:

Colombialiv said...

STORT grattis!

Haren said...

Fi faen jag grinar över allt som är fint i dag. Du ska vara precis så stolt. Grymma, duktiga, smarta kvinna.

Linda said...

Grattis!!

Jenny said...

Vad roligt! STort grattis!

Anonymous said...

Lindgrenskan! Det är verkligen stort!! Jag skålar för dig ikväll!!!

Hanna said...

Sjukt överdriven reaktion från mig, men blev tårögd? Fan vad du är bra!

S said...

Men åh! JA! Äntligen :-) GRATTIS!

Anonymous said...

Jag känner ju inte dig annat än via bloggen men även jag måste få gratulera! Bra jobbat!
Åsa in Randwick

Karin said...

Snyggt jobbat. Förstår verkligen känslan, oslagbart!

Anonymous said...

MEN ÅH! Stort grattis från mig som inte egentligen känner dig men tycker att jag typ gör det via bloggen och vår gemensamme. Girl power! Och om man vill det så går det, förr eller senare. Och du skriver j*ligt bra också. Kram från fru Mogen

CECILIA said...

Tusen tack fina ni. Detta ÄR stort i min värld, gigantiskt faktiskt, på så många olika plan. Jag vill också förtydliga att detta alltså inte är ett helt nytt jobb utan det är samma tjänst som jag haft de senaste 1.5 åren, men istället för korta kontrakt som regelbundet förnyades har jag nu alltså fått en fast tjänst med allt vad det innebär.

Big love, C

Boel i Sydney said...

Ah Grattis! Kommer ihag nar jag borjade lasa bloggen och forsta inlagget handlade om just ditt jobbsok. Verkligen kul att du har fatt fast, helt grymt, sarskilt i dessa tider som du skrev. Jag kande ocksa nar jag forst kom hit att jag nog skulle bli tvungen att ge upp drommen om att bli journalist, men kampar man sa gar det!

Frida said...

Helt fantastiskt. Stort grattis!!

Unknown said...

WOW!!! Stort grattis Cecilia. Vilken inspiratör du är. Kram från Susanna

Anonymous said...

Helt otroligt underbart vännen! Trots att jag inte tvivlat en sekund så är jag otroligt stolt att du äntligen är framme.
Msssor av kramar!

/Jennie

A och A said...

Grattis från dina fans i Gävle!

Amanda said...

YES!

Anonymous said...

Åh gud. Vad. Jag. Känner. Igen mig. I stycke 2-5.
Hoppas min cirkel sluts om ett par år också!
(Grattis!)

/Elin i Sydney