Thursday, June 28, 2007

Drinking and Driving

Man dricker och kör bil i det här landet. Jag säger inte att jag själv kör bil när jag druckit, men jag åker ofta bil med förare som druckit. Det i sig är jättekonstigt för jag skulle aldrig få för mig att göra det hemma i Sverige. Men gränserna suddas ut på något konstigt sätt, ungefär som när man är i Thailand och åker tuktuk i Bangkok med en påtänd chaufför i galen trafik. Man skulle aldrig göra det i Sverige, men utomlands är det ok. Typ.

Bilden ovan är tagen utanför ett parkeringsgarage vid Fox Studios. Det finns en dispenser där man får ett sugrör och kan blåsa i en alkomätare för att kolla om man ligger över eller under gränsen på 0,05 promille. Riktlinjerna är att killar kan dricka två drinkar den första timmen och sedan en i timmen fram tills de ska köra. Tjejer får bara dricka en drink i timmen, för vi är mindre och tål inte alkohol lika bra.

Riktlinjerna har fått massiv kritik men följs ändå av alla. Jag blir mörkrädd när jag tänker på det. Jag blåste i alkomätaren efter en helkväll med saké, öl, champagne samt vodka cranberry och jag hade ändå bara 0,04 i promille. Och då är jag en ganska normalstor person, varken speciellt liten eller särdeles stor. Hade jag haft 0,05 kan jag lova er att jag definitivt inte varit i ett tillstånd där jag överhuvudtaget borde gå nära förarplatsen på en bil.

Men folk gör det här. Dag ut och dag in. Kör bil fulla. Helt lagligt. Helt sjukt.

1 comment:

Anne said...

Har också tänkt på det. Här åker jag ofta med vänner som druckit, trots att jag inte skulle kommit på tanken hemma. Strange. Och vodka cranberry är en favorit.